مانیفست:
فهرست یا صورت کامل و تفضیلی تمام بسته ها و کالای بارگیری شده در کشتی مربوط به بارنامه تنظیمی می باشد که ناخدا برای اطلاع از محمولات کشتی همراه خود دارد،مانیفست از نظر مقامات گمرکی،کنسولی و بیمه ای یک سند رسمی واجد اهمیت است که کنترل کالاها را تسهیل می کند و به هنگام بروز خسارت مورد مطالبه بیمه گران قرار می گیرد
مانیفست در لغت به معنی آشکار،هویدا و روشن می باشد

بیمه آتش سوزی

در بیمه آتش سوزی اموال و دارائی ها در برابر خطر آتش سوزی و خطرات تبعی تحت پوشش قرار می گیرد
خطرات اصلی: آتش سوزی، انفجار، صاعقه
خطرات تبعی (اضافی): سیل ، زلزله، طوفان و تند باد، سقوط بهمن، سقوط هواپیما و هلی کوپتر و قطعات منفصله از آن ها، ترکیدگی لوله های آب، ضایعات ناشی از برف و باران، سرقت با شکست حرز، شکست شیشه، ریزش ، نشست و رانش زمین، برخورد اجسام خارجی، انفجار ظروف تحت فشار صنعتی و چند خطر اضافی دیگر.

 عدم تحویل و کسری Nondelivery and Shortage

اصولاً عدم تحویل به وضعیتی گفته می‌شود که کالای مورد بیمه یا یک قسمت مشخص آن در جریان حمل و به دلیل نامعلوم مفقود گردد و بیمه گزار از دریافت کالای خود محروم گردد. بر این اساس چنانچه دلیل عدم تحویل کالا مشخص باشد مثلاً کالا غرق شده و یا به سرقت رفته باشد، این خسارت بعنوان عدم تحویل تلقی نمی‌شود و بیمه گزار می‌تواند خسارت وارده را تحت عنوان خطری که واقع شده و معین و مشخص هم می باشد چنانچه تحت پوشش کلوز صادره باشد، مطالبه نماید.

اگر کالای تحویل شده به بیمه گزار از نقطه نظر تعداد بسته‌ها منطبق با بارنامه باشد اما کسری در محتویات آن مشاهده شود، این کسری کالا از مصادیق عدم تحویل کالا به شمار نمی‌رود بلکه اصولاً خسارت کسری نامیده می‌شود.

ریسک عدم تحویل و کسری، جزو خطرهای عادی مشمول بیمه نامه نیست مگر آنکه بین بیمه گر و بیمه گزار توافقی صورت گیرد و بطور صریح در بیمه‌نامه قید شود و شرایط آن نیز ضمیمه گردد و همچنین حق بیمه اضافه لحاظ گردد.

گواهی حمل در بیمه های حمل کالا چیست و چرا اهمیت دارد ؟

بر اساس یک شرطی در شرایط خصوصی بیمه حمل کالا، بیمه گذار یا خریدار بیمه باربری موظف است قبل و یا بلافاصله بعد از حمل هر محموله اطلاعات حمل به شرح ذیل را از طریق ارسال یک اعلامیه ، برای شرکت بیمه ارسال نماید و از شرکت بیمه گواهی حمل دریافت نماید.
این اطلاعات شامل :نوع کالا ، مقدار کالا ، ارزش کالا ، مشخصات وسیله حمل ،تاریخ حمل ،شماره بارنامه ،مبدا و مقصد حمل کالا است
از انجاییکه پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه منوط به ارسال این اطلاعات گردیده است ضروری است بیمه گذاران پس از خرید بیمه حمل کالا،
به محض دریافت اطلاعات حمل بار نسبت به ارسال این اطلاعات به شرکت بیمه و دریافت گواهی حمل اقدام نمایند .
لازم به توضیح است در زمان حمل کالا، این اطلاعات در اسرع وقت از سوی متصدی حمل و نقل یا فورواردر در اختیار صاحب کالا، گیرنده کالا و ذینفع آن قرار می گیرد

آیا در خصوص آسیب‌های وارده به بار مسافران مسئول می‌باشند؟

در این مورد باید عنوان کرد، بله شرکت های هواپیمایی تجاری که متصدی حمل و نقل می‌باشند، بر اساس “کنوانسیون ورشو”(اکتبر ١٩٢٩) و “پروتکل اصلاحی لاهه” (سپتامبر ١٩۵۵) و با تعیین میزان مسئولیت بر مبنایی قانون “تعیین حدود مسؤولیت شرکت های هواپیمایی ایرانی”(شهریور ١٣٩١) مسؤول جبران خسارات وارده به بار و اشیا همراه مسافران می‌باشند. لازم به ذکر است قانونگذار فقط در خصوص خسارات بدنی و دیه از قانون مجازات اسلامی تبعیت کرده است.

به طور کلی تاسیسی که در کنوانسیون ورشو مورد توافق قرار گرفته است، تا حدود زیادی بر مبنای نظریه تقصیر در مسؤولیت مدنی است. بدین معنا که در صورت ورود خسارت، تقصیر شرکت هواپیمایی مفروض است و نیازی نیست زیان دیده چنین ادعایی را ثابت نماید، مگر آنکه ثابت کند که وظایف خود را به درستی و متعارف انجام داده و مرتکب تقصیر نشده است.

ممکن است در سفرهای هوایی خود وقتی تگ بار را دریافت کردید، با عبارت “شرکت هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال حمل این بسته ندارد.” مواجه شده باشید؛

به طور کلی چنین سلب مسؤولیت یک طرفه از سوی هیچ شرکتی مورد پذیرش نیست و صدور این تگ محدود کننده مسؤولیت( limited release ) منوط به شرایط ویژه به شرح ذیل است:

١- بار با بسته بندی ناقص و یا شکستنی و یا فاسد شدنی که به روش معمول حمل گردد.

٢- دیر رسیدن مسافر به کانترهای پذیرش بار

٣- اجتناب از ورود بار کوچک و دستی به کابین هواپیما و همچنین وسایل الکترونیکی کوچک که به جهت ایمنی وارد کابین نشده اند.

در این موارد و با صدور تگ لیمیت مسؤولیتی با شرکت هواپیمایی بر مبنای قوانین بین المللی بار هوایی، در صورت ورود خسارت نیست.

باراتری (BARRATRY) یا خسارت های ناشی از تقصیر و خطای ناخدا و کارکنان کشتی چیست؟

در حمل و نقل دریایی ممکن است فرمانده و یا ملوانان دست به اقداماتی بزنند که از حدود وظایف و اختیارات آنها خارج باشد و یا به علت غفلت و سهل انگاری وظایف خود را درست انجام ندهند و در نتیجه این امور به کشتی یا محمولات آن خسارت وارد آید. به این گونه اعمال و اقدامات که گاه به صورت عمدی و با سوء نیت انجام می گیرد باراتری می گویند.
این اعمال در کلوز A بیمه های حمل کالا (تدوین شده توسط انستیتو بیمه گران لندن و مورد عمل بیمه گران ایرانی) تحت پوشش می باشد.